Vuosi sitten pride-teemaisessa blogissani kirjoitin, kuinka työ sateenkaarivähemmistöjen puolesta lähtee paikallistasolta sekä yhteisöistä. Tuo aihe tuntuu nyt jopa ajankohtaisemmalta kuin silloin. Pääsin itse tänä kesänä järjestämään Tampereella Manse Pride -tapahtumaviikkoa. Hieman jopa yllätyin siitä, miten vahvaa yhteisöllisyys ja yhdessä tekemisen henki sateenkaariyhteisöissä on. Se tuntuu voimaannuttavalta kaiken muun keskellä.
Sitäkin suuremmalla syyllä koen huolestuttavana nykyisen kehityssuunnan, jossa mm. sateenkaarijärjestöjen rahoitusta ollaan leikkaamassa merkittävästi. Maailmassa, jossa vihateot vähemmistöryhmiä kohtaan ovat kasvaneet huomattavasti vain muutamissa vuosissa, ei todella ole varaa heikentää yhdenvertaisuustyön resursseja.
Viime aikoina uutisoidut vähemmistöryhmiin kohdistuneet vihateot ymmärrettävästi huolettavat monia. Niin myös itseäni. Kuitenkin ne uutisoinnit nimenomaan alleviivaavat, miksi pride-tapahtumia tarvitaan edelleen.. Pelon ja vihan keskellä on suuri tarve ilolle ja toivolle.
Sateenkaarinuorille, jotka ovat vielä epävarmassa ja haavoittuvassa elämänvaiheessa, pride-tapahtuma omalla kotipaikkakunnalla on tärkeä signaali turvallisesta ympäristöstä. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
Kun lukeuduin tähän joukkoon epävarmoja ja haavoittuvia nuoria, omalla kotipaikkakunnallani meillä ei ollut pridejä. Ympäristö ei myöskään ollut sellainen, jossa asioista olisi voinut puhua, saati uskaltanut. Olin oman yläkouluni yksi harvoista avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluvista, eikä sekään ollut täysin omasta tahdostani julkinen asia. Lopulta olin itse järjestämässä Jämsän ensimmäisiä pride-tapahtumia, kuten moni nuorisovaltuusto ympäri maan.
Monenlaisia asioita kokeneena toivon, että pikku-Mirolle olisi jo vuosia sitten sanottu, että sä et ole rikki, sun ei tarvitse muuttua, ja sua rakastetaan juuri tuollaisena. Nuo sanat ovat monille tärkeitä kuulla ja toivon, että ne kuuluvat. Koska rakkaus ja ihmisyys voittaa lopulta aina.
Tämän kaiken keskellä iloa ja toivoa tuo oma toimintaympäristö. Nuva ry:llä on aina ollut helppoa olla oma itsensä. Monista taustoista tuleva, monipuolisesti ajatteleva jäsenistö tarjoaa yhteisön, jossa voi kasvaa niin ihmisenä kuin vaikuttajana. Olen siitä kiitollinen, ja tämän myötä toivotankin Nuva ry:n puolesta ihanaa ja turvallista prideä – sekä lämmintä ja aurinkoista kesää – jokaiselle! Oikeus turvallisuuteen ja elämään omana itsenään kuuluu kaikille!
Lisätietoja
Miro Isotalo
Liittohallituksen jäsen
miro.isotalo@nuva.fi