Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n ja poliittisten nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen kannanotto: Nuoret eivät saa unohtua aluevaaleissa

Suomen historian ensimmäiset aluevaalit lähestyvät kovaa vauhtia. On olemassa aito riski, ettei nuorten ääni tule alueilla kuulluksi.

Aluehallintojen alla päätetään lukuisista lapsille ja nuorille tärkeistä palveluista: Perusterveydenhuollon lisäksi niille kuuluvat esimerkiksi oppilashuolto, perheiden palvelut sekä nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut. Nuorten mielenterveys on koronan jälkeen entistäkin huolestuttavammassa tilassa.

Emme voi sanoa soteuudistuksen onnistuneen, jos alueilla ei kuulla nuoria heitä koskevissa palveluissa. Hyväksytty lakipaketti velvoittaa alueita perustamaan alueellisen nuorisovaltuuston, mutta mikä on vaikuttamiselimen tarkoitus, jos sillä ei ole relevantteja tapoja vaikuttaa?

Me vaadimme alueelliselle nuorisovaltuustoille läsnäolo- ja puheoikeutta kaikkiin aluehallinnon  toimielimiin, joissa on aluevaltuutettuja. Vaadimme myös suoraa aloiteoikeutta aluevaltuustolle sekä riittäviä resursseja toiminnan järjestämiseen.

Oma ohjaaja, matkakulukorvaukset, kokousmahdollisuuksien tarjoaminen ja kokouksista maksettava kohtuullinen kokouspalkkio takaavat nuorille aidot mahdollisuudet toimia vaikuttavasti.

Kaikki nuoret eivät tietenkään halua osallistua nuorisovaltuuston toimintaan, joten nuorten osallisuuteen on luotava myös muita keinoja, kuten osallistuvan budjetoinnin kokeilu, alueellinen nuorten aloitekanava sekä toimivia palautekanavia palveluiden laadun kehittämiseksi.

Nuorten äänen kuuluminen tulee varmistaa rakenteellisesti, sillä nuoret ovat ainoa ryhmä, joka ei pääse äänestämään vaaleissa omia edustajiaan aluevaltuustoihin. Nuorten pitää päästä vaikuttamaan heitä koskeviin asioihin, ja siksi on tärkeää turvata nuorten vaikuttamismahdollisuudet ja resurssit heti perustamisvaiheessa.

Herätys siis nuorisoasioista vastaava ministeri Antti Kurvinen, aluehallintojen valmistelijat sekä aluevaaliehdokkaat! Nuorten osallisuus ei ole korulause, joka nostetaan esiin ainoastaan juhlapuheissa ja kirjaillaan eri strategioihin ilman aitoa velvollisuutta toteuttaa lupauksia. Näin suuren murroksen kohdalla asiat tulee hoitaa kerralla kuntoon. Nuorten osallisuus tulee kirjata alueiden hallintosääntöihin asianmukaisesti.

Anton Hietsilta
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry.
anton.hietsilta@nuva.fi, puh. 044 777 0561

Vasemmisto-opiskelijat

Brigita Krasniqi & Peppi Seppälä
Puheenjohtajat