Lausunto: Asuntosäästöjärjestelmän lakiuudistus

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto lausui asuntosäästöjärjestelmään liittyvästä lakiesitysluonnoksesta.

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto Nuva ry kiittää lausuntomahdollisuudesta. Kiitämme myös kattavista taustatiedoista ja ASP-uudistuksen hyvästä valmistelusta.

Nuva ry näkee tavoitteen asuntosäästöjärjestelmän uudistamisesta ymmärrettävämpään ja selkeämpään muotoon tärkeänä. Säädösten selkeämpi muoto turvaisi erityisesti nuorten mahdollisuuden tehdä tietoisia päätöksiä omasta taloudestaan ja ymmärtää oikeutensa ensiasunnon ostajina.

Asuntosäästämisen alaikärajasta luopuminen on alle 15-vuotiaiden kannalta hyvä muutos. Vaikka vaikutus on todennäköisesti vähäinen oppivelvollisuuden piiriin kuuluvilla, Nuva ry näkee toimen edistävän nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia asuntosäästämiseen.

Nuva ry näkee keskeiseksi myös jouston lisäämisen lyhennysvapaiden pidentämisellä. Nuoruus on vaihteleva elämänvaihe, joten joustavuus lainan lyhennyksessä lisää turvallisuuden tunnetta asunnon ostajan näkökulmasta. Nuva ry painottaa kuitenkin, että ensiasunnon ostajille tulee selkeästi tiedottaa myös lyhennysvapaiden vaikutus korkomenoihin, sekä lainanmaksun pituuteen, jotta nuoret voivat edelleen tehdä tietoisia valintoja omasta taloudestaan.

Omistusasunnon hankinta on merkittävä taloudellinen päätös nuorelle. Monet laissa esitetyt parannukset vahvistaisivat asuntosäästäjän sekä ensiasunnon ostajan asemaa, sekä vahvistaisivat selkeää tiedottamista. Asuntosäästämisen ja asunnonoston tulee olla mahdollisimman ennakoitavaa ja turvallista, jotta nuorilla on mahdollisuus vakaaseen taloudenpitoon.

Halla Kokkonen
Edunvalvonnan asiantuntija