Hyppää sisältöön

Lausunto: Kansallinen demokratiaohjelma

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto lausui Oikeusministeriölle luonnoksesta kansalliseksi demokratiaohjelmaksi. Kannatimme suurinta osaa tavoitteista sellaisenaan. Alta voit lukea tarkemmin tavoitteista, joista Nuva ry:llä oli huomautettavaa.

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto, myöhemmin Nuva ry, kiittää mahdollisuudesta lausua demokratiaohjelmasta, sekä kiittää ministeriötä tiiviistä yhteistyöstä valmisteluvaiheessa.

Nuva ry korostaa, että demokratian, vaikuttamisen ja osallistumisen tulee näyttäytyä kiinnostavana ja hyödyllisenä lapsille ja nuorille. Läpileikkaavana teemana tulee keskittyä siihen, miten saadaan vaikuttamiskanavien ulkopuolella olevat lapset ja nuoret kiinnostumaan vahvemmin vaikuttamisesta. Lapsia ja nuoria ei tule kuulla vain, koska niin kuuluu tehdä. Lapsia ja nuoria tulee kuulla, koska heidän näkemyksiään arvostetaan ja ne nähdään yhtä merkityksellisinä, kuin muiden kansalaisten näkemykset.

LUKU 3.1 Edistämme äänestysaktiivisuutta

Nuva ry kannattaa nuorten äänestysaktiivisuuden kasvattamista, sekä väestöryhmien välisten erojen tasaamista. Demokratiakasvatuksen roolin vahvistaminen kouluissa on merkittävä osa tietoisuuden lisäämistä ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Nuorten äänestysaktiivisuuden vahvistamiseksi äänestysikärajan laskua 15 ikävuoteen tulee edistää.

LUKU 3.2 Vahvistamme lasten ja nuorten osallisuutta

Nuva ry kiittää nuorisovaltuustojen huomioimisesta toimenpideohjelmassa. Nuorisovaltuustot edustavat nuoria lakisääteisesti ja tarvitsevat tukea, sekä resursseja oman kunnan tai hyvinvointialueen nuorten tavoittamiseksi. Nuva ry tekee mielellään yhteistyötä nuorisovaltuustojen aseman vahvistamiseksi, sekä tukee nuorisovaltuustoja ja ministeriötä tavoitteessa eri taustoista tulevien nuorten tavoittamiseksi.

Kunta- ja hyvinvointialuelain tarkastelu ja alueellisen yhdenvertaisuuden vahvistaminen ovat kriittisiä osallisuuden vahvistamisen näkökulmista. Nuorisovaltuustoja koskeva lakikirjaus on tällä hetkellä tulkinnanvarainen, mikä on johtanut suuriin alueellisiin eroihin (Nuorisovaltuustoselvitys 2022 ja 2023). Nuorten ja nuorisovaltuustojen mahdollisuus vaikuttaa kuntien ja hyvinvointialueiden päätöksentekoon on tällä hetkellä riippuvaista päättäjien ja viranhaltijoiden osallisuuden osaamisesta, sekä suhtautumisesta nuoriin.

Lakien päivityksessä tulee tarkastella mahdollisuutta lisätä kunta- ja aluelakeihin nuorisovaltuustojen suora aloiteoikeus, sekä nuorisovaltuutettujen edustuspaikat valtuustoissa, hallituksissa ja lautakunnissa.

Tavoitelinjaus 4: Vahvistamme lapsi- ja nuoriystävällistä osallistumista ja kuulemista heitä itseään koskevissa asioissa.

Nuva ry kannattaa tavoitetta, mutta painottaa, että kunta- ja hyvinvointialuelaki määrittävät, että nuorisovaltuustoja tulee kuulla “muissakin asioissa, joiden nuorisovaltuusto arvioi olevan lasten ja nuorten kannalta merkittäviä”. Lapsi- ja nuoriystävällistä osallistumista ja kuulemista tulee vahvistaa heitä koskevissa asioissa, sekä asioissa, jotka lapset ja nuoret arvioivat merkittäviksi tai tärkeiksi.

LUKU 3.4 Vahvistamme hyvän keskustelun ja mielipiteen vaihtamisen kulttuuria yhteiskunnassa

Hyvän keskustelun ja rakentavan mielipiteiden vaihtamista tulee tavoitteessa listattujen toimenpiteiden lisäksi edistää torjumalla syrjintää ja häirintää. Lisäksi tulee vahvistaa erilaisten keskustelu- ja vaikuttamiskanavien turvallisuutta, esimerkiksi hyödyntämällä turvallisemman tilan periaatteita kuulemistilaisuuksissa. Verkkohäirintä yleistyy ja kohdistuu erityisesti nuoriin, naisiin ja vähemmistöihin. Verkkohäirintää tulee ehkäistä ja myss digitaalisten vaikuttamisalustojen turvallisuus varmistaa.

Olemassa olevia kanavia tulee hyödyntää myös uusien kanavien kehittämisessä. Monet nykyiset osallistumisen ja vaikuttamisen kanavat eivät tule riittävästi hyödynnetyksi. Nuva ry on huolissaan siitä, kehitetäänkö jatkuvasti uutta ilman, että aiempaa kehittämistyötä saadaan päätökseen. Nyt jo on näkyvissä, että samat aktiiviset henkilöt vaikuttavat monissa kanavissa. Siksi uusien kanavien tuottamisessa, sekä vanhojen kehittämisessä tulee keskittyä erityisesti niiden henkilöiden tavoittamiseen, jotka eivät vielä ole löytäneet omia vaikuttamiskanaviaan. 

Digitaalisten kanavien kehittämisessä tulee huomioida, etteivät nekään palvele kaikkia lapsia ja nuoria.  Nuorten osallisuuden on oltava vuorovaikutteista, eikä pelkillä verkkokyselyillä ei taata nuorten aitoa mahdollisuutta vaikuttaa. Kunnissa ja hyvinvointialueilla, sekä valtakunnallisesit tulee käyttää myös erilaisia kevyitä osallistumisen keinoja. Nuorisovaltuustoja tulee hyödyntää ja tukea osallistamiskanavien kehittämisessä.

LUKU 3.5 Kehitämme paikallishallintoa ja varmistamme lähidemokratian toteutumisen

Nuva ry kannattaa toimenpidettä ja tavoitetta. Paikallishallinnon kehittäminen ja lähidemokratian toteutuminen vaativat yhtäaikaista toteuttamista aiempien tavoitteiden kanssa.

Lähidemokratian vahvistaminen sekä kuntien ja hyvinvointialueiden nuorten kiinnostuminen vaikuttamisesta vaativat rakentavaa keskustelua, sekä riittävää demokratiakasvatusta. Nuoria tulee rohkaista ja kannustaa osallistumaan ja nuorten näkemyksiin tulee suhtautua arvostavasti ja kunnioittavasti. Kehittämistyössä on myös pyrittävä tasaamaan alueellisia, sekä paikkakuntakohtaisia osallisuuden ja vaikuttamisen eroja.

Lisäksi olennaista on, että alueiden ja kuntien asukkaat saavat oikea-aikaista tietoa päätöksenteosta ja käsitteillä olevista aiheista. Asukkaiden on myös saatava tietoa siitä, miten heidän näkemyksensä ja osallistumisensa vaikuttivat päätöksentekoon.

1 Tilannekuva: Demokratian tila kansainvälisesti ja Suomessa

Nuva ry huomauttaa, ettei tilannekuvassa, tai ohjelmaluonnoksessa ole selvennetty lasten ja nuorten näkemyksiä demokratiasta ja osallisuudesta. Lähteinä voisi hyödyntää esimerkiksi Nuorisobarometria, kouluterveyskyselyitä ja nuorisovaltuustoselvityksiä. 

Muihin Nuva ry:n lausuntoihin voit perehtyä täältä.

Lisätietoja

Halla Kokkonen
Edunvalvonnan asiantuntija
+358 44 770 0150
halla.kokkonen@nuva.fi